Published 2017-03-30
Keywords
- freedom of teaching,
- perception,
- faculties,
- limits
How to Cite
Abstract
The research was oriented to interpret the perception that the teachers of the Faculty of Education Sciences of the Universidad Nacional del Altiplano - Puno in 2015 have about the freedom of teaching, identifying the faculties it grants and the limits that restrict their exercise. The research is qualitative and its design is phenomenological, to understand the perceptions of teachers, who constitute the population of analysis, from which an intentional sample of 9 teachers was selected, with 11 to 30 years of permanence in the institution. The axes of analysis are the perception of the faculties it grants and the limits that restrict the freedom of teaching, focusing on the knowledge and behaviors assumed by the teachers in each case. Data were collected using the in-depth interview technique and the in-depth interview guide as an instrument. The results show that the freedom of teaching, in the perception of teachers, is a right and a duty that serves the teacher and the student, considered as the freedom to introduce concepts and themes necessary to contextualize curricular planning and execution, promoting the free work development of the teacher, with respect to the legal framework. The powers it grants are freedom of thought, opinion and action. The limits that restrict it are the norms, political pressure, scientific advance and the opinion of the people.
References
- Aguilar, R., Sánchez, M., & Fortoul, T. (2015). La Libertad de Cátedra: ¿una libertad malentendida? Investigación en Educación Médica, 170-174.
- Ahumada, M. (2012). La Libertad de Investigación Científica. Panorama de su Situación en el Constitucionalismo Comparado y en el Derecho Internacional. Revista Chilena de Derecho, 411 - 445.
- Álvarez, E. (2010). La Libertad de Cátedra y el Profesorado. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 69 - 80.
- Bernasconi, A. (2014). Autonomía Universitaria en el Siglo XXI: Nuevas Formas de Legitimidad ante las Transformaciones del Estado y la Sociedad. Páginas de Educación, 33-60.
- Fuenmayor, R. (2008). La Imposibilidad actual de la Autonomía Universitaria. Educere, 127-132.
- Germaná, C., & Aljovín, C. (2002). La Universidad en el Perú. Lima: UNMSM Fondo Editoria.
- Góngora, M. (2014). El Estado, la Universidad Peruna, el Drama de la Investigación Cientifica. Escritura y Pensamiento, 43-57.
- Hunt, E. (2010). The Rights and Responsibilities Implied by Academic Freedom. Personality and Individual Differences, 264-271.
- León, R. (1990). THEMIS. Revista de Derecho. Libertad de Cátedra: ¿Monopolio Docente?, 73-79.
- Madrid, R. (2013). El Derecho a la Libertad de Cátedra y el Concepto de Universidad. Revista Chilena de Derecho, 355-371.
- Martinetto, A. (2008). La Década de 1980 en la Universidad Pública. Normalización Post-Dictadura y Transición hacia la Reforma de los Años 1990. EccoS Revista Científica, 499-519.
- Martínez, F., & Sosa, F. (2006). El Mito de la Autonomía Universitaria. Revista de estudios histórico-jurídicos, 761-769.
- Miñana, C. (2011). Libertad de Cátedra, colegialidad, autonomía y legitimidad. Transformaciones en cuatro Universidades Latinoamericanas. Ciencia Política, 77-108.
- Moscovici, S. (1984). Psicología Social. Barcelona-España: Paidós.
- Paule, M., & Cernuda, A. (2009, Noviembre 20). La Libertad de Cátedra a Debate: ¿qué es y hasta dónde llega? Ingenierías, 23-28.
- Rama, C. (2008). Tendencias en Educación Superior en América Latina y el Caribe en el siglo XXI. Perú: ANR.
- Sentencia del Tribunal Constitucional Español, 217 (Tribunal Constitucional Español 1992).
- Sentencia del Tribunal Constitucional Peruano, EXP. N.° 2724-2005-PA/TC (Tribunal Constitucional del Perú junio 30, 2005).
- UNESCO. (1997). Recomendación Relativa a la Condición del Personal Docente de la Enseñanza Superior de 1997.
- Vidal, C. (2008). Libertad de Cátedra y Organización de la Docencia. Revista Española de Derecho Constitucional, 61-103.
- Vrielinka, J., Lemmensa, P., Parmentiera, S., & Group, a. t. (2011). Academic Freedom as a Fundamental Right. Procedia Social and Behavioral Sciences, 117–141.