Published 2017-06-26
Keywords
- Bullying,
- Assertiveness
How to Cite
Abstract
In this study it considered as aim to determine the relation that exists between the School Harassment and Asertividad in students of Secondary Education. The sample of study was constituted by 273 students of 1° to 5° of Secondary Education of both sexes for the above mentioned study Autotes Cisneros's instruments were in use for School Harassment of Oñate and Piñuel (2007) and ADCA-1 for Asertividad de García and Magáz (1994). Finding correlations in Autoasertividad's scale and scales of school harassment between,-311 to-, 542, (p <.01). Also I demonstrate correlations in Heteroasertividad's scale and the scales and school harassment between-, 113 to-, 400 (p <.01). Likewise, one thought that Autoasertividad's scale has a predominance of average level 44.0 % and the high level with 29.3 % and with what concerns the Heteroasertividad also one exists I predominate of the average level with 42.1 % and the high level over 29.7 %, on the other hand in you her climb of school harassment in the level of utilization " always or almost always " it ranges between 24.2 % in the scales of Social Exclusion -blockade and I steal 37.7 % in the scale of harassment
References
- Aguilar, J. y Vargas, J. (2010) Comunicación Asertiva. Network de Psicología Organizacional. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C.. Recuperado de http://www.conductitlan.net/psicologia_organizacional/comunicacion_asertiva.pd.
- Amemiya, I. y Oliveros. (2009) Factores de riesgo de violencia escolar (bullying) severa en colegios privados de tres zonas de la sierra del Perú 2009. Recuperado en http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v70n4/a05v70n4.
- Avilés, J. (2003) Bulliyng Intimidación y Maltrato entre el alumnado. Bilbao. España: Stee-Elias. Recuperado en http://saludxmi.cnpss.gob.mx/inpsiquiatria/portal/saludxmi/biblioteca/sinviolencia/modulo_3/BULLYING_Intimidacion_Maltrato_entreAlumnado.PDF
- Calvo, A. y Ballester, F. (2007) Acoso escolar procedimientos de Intervención, editorial EOS. España.
- Castanyer, O. (2010) La asertividad: expresión de una sana autoestima.32a. ed. Editorial Desclée de Brouwer. Recuperado en http://site.ebrary.com/lib/bibliotecafmhsp/reader.action?docID=10485791
- Castanyer, O. y Ortega, E. (2010) ¿Por qué no logro ser asertivo? (7a. ed.). España: Editorial Desclée de Brouwer. Recuperado en http://site.ebrary.com/lib/bibliotecafmhsp/reader.action?docID=10485791
- Castillo, P. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Revistas científicas Pontifica Universidad Javeriana. Recuperado http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/viewFile/3572/2687
- Castro A. (2007) Violencia silenciosa en la escuela Dinámica del acoso escolar y laboral. (2° ed.). Buenos Aires. Bonum
- Cerezo F. (2006) Identificar el bullying: violencia y victimización http://www.infocop.es/view_article.asp?id=931
- Ccoicca T. (2010) Bullying y Funcionalidad Familiar en una Institución Educativa del Distrito de Comas (Tesis de Licenciatura). Recuperado en
- http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/1217
- Fuentes, I. (2010). Comunicación Asertiva entre Padres e Hijos (as) Adolescentes. Guatemala. Recuperado de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/16/16_0764.pdf.
- García, M & Magaz, A. (1994). Manual Técnico: Escalas de evaluación de la asertividad. ADCA-1. España: departamento de investigación estudios del equipo Albor de Psicología.
- Gonzales, M (2014). Perú entre los países con más casos de bullying en Latinoamérica. La República. Recuperado en http://noticias.universia.edu.pe/actualidad/noticia/2014/05/22/1097209/peru-paises-casos-bullying-latinoamerica.html
- Hernández, F, Fernández, C, y Bautista, P. (2010) Metodología de la Investigación. Quinta Edición. México.
- Martinez, E. (2013). Asertividad en adolescentes víctimas y no víctimas de acoso escolar de una Institución Educativa en Nuevo Chimbote (Tesis de Licenciatura), Universidad Cesar Vallejo, Chimbote, Perú.
- Mendoza, B. (2012) Bulliyng. Los múltiples rostros del acoso escolar. 1era edición. Editorial Pax México.
- Mingote, C. y Requena, M. (2013). Violencia Juvenil. El malestar de los jóvenes. España: Ediciones Díaz de Santos.
- Musri, S. (2012) Acoso Escolar y Estrategias de Prevención en Educación Escolar Básica y Nivel Medio. (Tesis de Licenciatura) Universidad Tecnológica Intercontinental Paraguay.
- Oliveros y Barrientos (2007) Incidencia y factores de riesgo de la intimidación (bullying) en un colegio particular de Lima - Perú.http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/rpp/v60n3/pdf/a03v60n3.pdf
- Olweus, D. (2004) “Conductas de Acoso y amenaza entre escolares”. Segunda edición. Madrid. España Morata.
- Oñate, A y Piñuel, l (2005) Informe Cisneros VII. Violencia y Acoso escolar en alumnos de primaria, eso y bachiller. Recuperado de http://www.internenes.com/acoso/docs/ICAM.pdf.
- Puchol, et al. (2010) el libro de las habilidades directivas. Tercera edición. Editorial Díaz de santos S.A
- Reyes, M. y Garrido, M. (2012) Relaciones interpersonales en la educación. España: Larousse. Ediciones Pirámide.
- Rincón, M. (2011) Bulliyng: Acoso Escolar. Editorial Trillas.
- Roldan, E. (2013) Acoso Escolar: Terror en las aulas. Como abordar el acoso escolar o Bullying. Altaria. Bogotá.
- Jiménez, et al. (2013). Habilidades sociales. España: McGraw-Hill España
- Sánchez C. y Reyes M. (2006). Metodología y Diseños de la Investigación Científica. Editorial Visión Universitaria. Lima Perú.
- Serrano, A. (2006) Acoso y Violencia en la escuela. Como detectar, prevenir y resolver el Bulliyng. 1era edición. España editorial Ariel.
- Segura, M. (2011). Enseñar a convivir no es tan difícil: para quienes no saben qué hacer con sus hijos, o con sus alumnos (13a. ed.). España: Editorial Desclée de Brouwer.
- Severino, L. (2012). Relación entre acoso escolar y autoconcepto en estudiantes de secundaria de la I.E Santa María Reyna de Chimbote. (Tesis de Licenciatura). Universidad César Vallejo, Chimbote, Perú.
- Shelton, N. & Burton, S. (2006). Haga oír su voz sin gritar. Asertividad. Madrid, España: Fundación Confemental.
- Villacorta, N. (2013). Situaciones de acoso escolar y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes de secundaria de la I.E. Juan de Espinosa Medrano en el año 2013 (tesis pregrado) Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima. Perú. Recuperado en http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3529/3/Villacorta_pn.pdf.
- Vivanco, M. (2014). Bullying: qué es y a quiénes afecta. La república. Universia. Recuperado enhttp://noticias.universia.edu.pe/actualidad/noticia/2014/05/22/1097209/peru-paises-casos-bullying-latinoamerica.html