Published 2016-12-20
Keywords
- campaigns,
- media,
- corporate social responsibility
How to Cite
Abstract
The social responsibility of the communication means from Puno City, is the subject of this research. A little-known and researched, for which a survey to find out how assume corporate social responsibility (CSR) sector of the media in Puno, how we understand and the actions taken in this regard was administered and determine if they have an agenda of issues of social responsibility; Interviews were also conducted with the managers of the media under study, whose results reinforce and contrast the information obtained through the questionnaire questions. The research is descriptive - comparative, and revealed that corporate social responsibility of the media Puno is taken partly as such ignorance in this regard is still evident, although there are common practices in corporate social responsibility (CSR) to all specific sectors and media sector, unresponsive to work planning. CSR's bound to work for social investment and philanthropy. It is also evident that the media understand CSR from a variety; CSR actions shown through campaigns, programs, partnerships, donations, events like forums and debates, and specific actions own the media through journalistic productions and communications sector; likewise there is a lack of an agenda of planned social responsibility issues. An important finding was to determine the formation of a "media collective" formed on the initiative of some media, this effort becomes a first experience of true social responsibility, so it is imperative to strengthen and ensure their permanence.
References
- Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de Investigación Social (24ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Lumen.
- Andrada, A. (s/f).Comunicación Social. (1ª ed.). Argentina: Brujas.
- Aguilera Castro, A; Puerto Becerra, D P; (2012). Crecimiento empresarial basado en la Responsabilidad Social. Pensamiento & Gestión, () 1-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64623932002
- Arenas B., MC. (2009). Responsabilidad Social de los Noticieros del Centro de Comunicaciones de la UNA-Puno (Tesis de maestría). Universidad Nacional del Altiplano, Puno.
- Baran, S. e Hidalgo, J. (2005). Comunicación masiva en hispanoamérica(3ª ed.). México: McGraw-Hill.
- Barroso T, F. (2008). La responsabilidad social empresarial. Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Contaduría y Administración (226). [Fecha de consulta: 24 de junio de 2016]. Recuperado de:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422008000300005
- Consuegra, J. (2005). Diccionario de periodismo, publicaciones y medios. Colombia: Ecoe ediciones Ltda.
- Díaz C, R. y Escárcega C, S. (2009). Desarrollo Sustentable: Una oportunidad para la vida. México: McGraw-Hill Educación.
- Domínguez, E. (2012). Los Medios de Comunicación Masiva (1ª ed.). México: Red Tercer Milenio S.C.
- Escobedo R., J. (2009). Investigación Cuantitativa y Cualitativa: Paradigmas Epistemológicos para conocer la Realidad (2ª ed.). Puno, Perú: Universidad Nacional del Altiplano.
- Fundación Nuevo Periodismo Iberoamericano - FNPI. (2008). La otra cara de la libertad, la responsabilidad social empresarial en medios de comunicación de América Latina. Bogotá D.C.: Autor.
- Gallegos M., L. (2010). Economía Social de Mercado, Medio Ambiente y Responsabilidad Social Empresaria (2ª ed.). Perú: IESC.
- Hernández S, R., Fernández C, C. y Baptista L, Pilar. (2005). Fundamentos de Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill Interamericana.
- Hurtado, A. y Alfonso, F. (2008). Responsabilidad social empresarial: entre la ética discursiva y la racionalidad técnica. Revista Escuela de Administración de Negocios (62), 125-139. [Fecha de consulta: 27 de noviembre de 2014]. Recuperado de:
- http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?¡Cve=2061147009
- Mitchell, S. (2008). La responsabilidad social en la empresa periodística: estudio de un caso. [en línea]. Buenos Aires : Educa. Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/libros/responsabilidad-social-empresa-periodistica-mitchell.pdf [Fecha de consulta: 11 de julio 2016]
- Morrós R, J. y Vidal M, I. (2005). Responsabilidad Social Corporativa. Madrid, España: FC Fundación Confemetal.
- Navarro G, F. (2008). Responsabilidad Social Corporativa: Teoría y Práctica (1ª ed.). Madrid, España: ESIC.
- Navarro G, F. (2012). Responsabilidad Social Corporativa: Teoría y Práctica (2ª ed.). Madrid, España: ESIC.
- Norero, A. (2000). Responsabilidad Social y Relaciones Públicas. Lima, Perú: Universidad San Martín de Porres.
- Orozco, J. y Ferré, C. (2013). La Comunicación Estratégica de la Responsabilidad Social Corporativa. Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación (83), [Fecha de consulta: 24 de junio de 2016]. Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx
- Pelekais, C. y Aguirre, R. (2008). Hacia una Cultura de la Responsabilidad Social (1ª ed.). México: Pearson Educación.
- Ramírez L, J. y Villacorta C, M. (2012). La responsabilidad social en las empresas de comunicación peruanas: La mirada de los stakeholders. Casos: ATV Televisión, Radio Capital y diario Perú 21. RevistaContratexto(20), 195-214. [Fecha de consulta: 02 de octubre de 2014]. Recuperado de: http://www3.ulima.edu.pe/Revistas/contratexto/v20/10.pdf
- Sánchez C, H. y Reyes M, C. (2002). Metodología y Diseños en la Investigación Científica (3ª ed.). Lima, Perú: Universidad Ricardo Palma, editorial universitaria.
- Solis G, J. (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Revista Análisis Económico (53), 227-252. [Fecha de consulta: 24 de junio de 2016]. Recuperado de:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41311449011
- Valderrama M, S., y León M, L. (2009). Técnicas e Instrumentos para la obtención de datos en la investigación Científica. Perú: San Marcos.
- Vives, A. y Peinado-Vara, E. (Ed.). (2011). La Responsabilidad Social de la Empresa en América Latina. Washington, EE.UU: Fondo Multilateral de Inversiones –BID.
- Volpentesta, J. (2009). Gestión de la Responsabilidad Social Empresaria (1ª ed.). Buenos Aires, Argentina: Osmar D. Buyatti.