Vol. 19 No. 3 (2017)
Original articles

Transformational Leadership and School Management in Educational Institutions primary

Danitza Luisa Sardon Ari
National University of the Altiplano Puno Peru

Published 2017-09-27

Keywords

  • Commitments of management,
  • stimulation,
  • motivation,
  • transformational

How to Cite

Sardon Ari, D. L. . (2017). Transformational Leadership and School Management in Educational Institutions primary. Revista De Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 19(3), 295-304. https://doi.org/10.18271/ria.2017.294

Abstract

The research aimed to determine the relationship between the transformational leadership style used by the director and school management in primary educational institutions that apply the environmental approach at the city of Ilave, Puno in 2016.  The type of research was basic, with a non-experimental cross-sectional correlational design. It was considered a sample of 118 teachers who represented the total teachers population of the 04 primary educational institutions at the urban area of the city of Ilave. Data collection was carried out during the months of March and April. The results show a significant correlation between the dimensions of the type of transformational leadership and school management; thus the inspirational motivation had a value r = 0.492; the intellectual stimulation reached a value r = 0.72, the idealized influence a value r = 0.59; the individualized consideration had a value r = 0.62 and the performance of the director obtained a value r = 0.534. The research allows to conclude that there is a moderate positive correlation between the transformational leadership and the school management obtained in the statistical test, r = 0.681.

 

References

  1. Almirón, V., Tikhomirova, A., Trejo, A., & García, J. (2015). Liderazgo transaccional vs Liderazgo transformacional. ReiDoCrea, 4, 24-27. Recuperado a partir de http://www.ugr.es/~reidocrea/ReiDoCrea-??Vol.4-??Art.4-??Almiron.pdf
  2. Alonso, F. M., Saboya, P. R., & Guirado, I. C. (2010). Liderazgo transformacional y liderazgo transaccional: Un análisis de la estructura factorial del Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) en una muestra Española. Psicothema.
  3. Balda, R., & Guzman, A. (2015). Liderazgo Transformacional como necesidad de las instituciones educativas en la república de Ecuador. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 109-120.
  4. Bernal, J. L. (2001). Liderar el cambio: El Liderazgo Transformacional. Anuario de Educación, 47.
  5. Cervera, L. E. (2012). Liderazgo Transformacional del Director y su relación con el clima organizacional en las Instituciones Educativas del Distrito de Los Olivos. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
  6. Contreras, F., & Barbosa, D. (2013). Del liderazgo transaccional al liderazgo transformacional: implicaciones para el cambio organizacional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (39), 152-164.
  7. Cruz-Ortiz, V., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2013). Liderazgo transformacional : investigación actual y retos futuros. Universidad and Empresa, (25), 13-32. Recuperado a partir de http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/viewFile/2871/2344
  8. Cruz, L., Carreón, J., Sanchez, A., Sandoval, F., & Morales, M. de L. (2016). Confiabilidad y validez de un instrumento que mide el liderazgo y la gestión educativa State. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work, 5, 109-130. http://doi.org/10.15257/ehquidad.2016.0004
  9. D.S. N° 017-2012-ED [Ministerio de Educación y el Ministerio del Ambiente]. Por el cual se aprueba la Política Nacional de Educación Ambiental. Diciembre 19 de 2012.
  10. Flores, C. P. (2015). El Liderazgo de los Equipos Directivos y el Impacto en Resultados de los Aprendizajes. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10481/41231
  11. Ganga, F., & Navarrete, E. (2014). Aportaciones teóricas significativas sobre el liderazgo carismático y transformacional. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 19(67), 456-476.
  12. Ganga, F., Villegas, F., Pedraja, L., & Rodríguez, E. (2016). Liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión docente: El caso de un colegio en el norte de Chile. Interciencia, 41(9), 596-604.
  13. García, M., Pantoja, M., & Duque, L. (2011). El liderazgo Transformacional en las organizaciones: Un análisis descriptivo. JEL, 12-14, 19.
  14. Hellriegel, D., & Slocum, J. W. (2009). Comportamiento Organizacional (12a. ed.). México: CENGAGE Learning.
  15. Hermosilla, D., Amutio, A., Da costa, S., & Páez, D. (2016). El Liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo. Journal of Work and Organizational Psychology, 32, 135-143.
  16. Huillca, B. (2015). Liderazgo transformacional y desempeño docente en la especialidad de ciencias histórico - sociales del Instituto Pedagógico Nacional Monterrico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
  17. Ley Nº 30541 de 2017. Por la cual se modifica la Ley 29944, Ley de Reforma Magisterial y establece disposiciones para el pago de remuneraciones de docentes de institutos y escuelas de educación superior. D.O. N° 1489323-1
  18. Martínez, Y. (2013). El liderazgo transformacional en la gestión educativa de una institución educativa pública en el distrito de Santiago de Surco. Pontificia Universidad Católica del Perú.
  19. Martínez, Y. (2014). El liderazgo transformacional en una institución educativa pública. Educación, XXIII(44), 7-28.
  20. Martins, F., Cammaroto, A., Neris, L. M., & Canelón, E. del C. (2009). Liderazgo Transformacional y Gestión Educativa. Revista Electrónica «Actualidades Investigativas en Educación», 9(2), 1-27.
  21. MINEDU. (2014). Marco de buen desempeño del directivo: directivos construyendo escuela. Recuperado a partir de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf
  22. MINEDU. (2015). Gestión Escolar. Lima.
  23. Morocho, L. M. (2010). Liderazgo Transformacional y Clima Organizacional de las Instituciones Educativas de La Ciudad Satélite Santa Rosa Región Callao. Universidad San Ignacio de Loyola. Recuperado a partir de https://www.mendeley.com/viewer/?fileId=70c675ef-f682-982b-49d2-c8c20c4e2150&documentId=8bdd058f-a8b1-302e-bcf1-4c3b216ccadc
  24. Murillo, J. F. (2006). Una Dirección Escolar para el Cambio: del Liderazgo Transformacional al Liderazgo Distribuido. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e), 11-24.
  25. Resolución Directoral N° 00362 de 2015. [Unidad de Gestión Educativa El Collao]. Por la cual se reconoce las encargaturas de dirección. Febrero 10 de 2015.
  26. Resolución Directoral N° 0064 de 2016. [Unidad de Gestión Educativa El Collao]. Por la cual se reconoce las encargaturas de dirección. Enero 04 de 2016.
  27. Salazar, M. A. (2006). El liderazgo transformacional ¿modelo para organizaciones educativas que aprenden? UNIrevista, 1(3), 1-12. Recuperado a partir de http://www.tutores.escasto.ipn.mx/mariogerardoricardo/files/2012/02/LIDERAZGO-TRANSFORMACIONAL-EJEMPLO4.pdf
  28. Uribe, M. (2007). Liderazgo y competencia directivas para la eficiencia escolar: experiencia del modelo de gestion escolar de funcion chile. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5e), 10.
  29. Vázquez, A. (2013). Interdependencia entre el liderazgo transformacional, cultura organizacional y cambio educativo: Una reflexión. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(1), 73-91. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55125665006%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4413548