Vol. 20 No. 1 (2018)
Case report

And the organizational commitment of Teachers

Elena M. Salvador Cornelio
National University of the Altiplano Puno Peru
Jaime A. Sánchez Ortega
National University of the Altiplano Puno Peru

Published 2018-01-08

Keywords

  • Director Leadership,
  • Organizational Commitment

How to Cite

Salvador Cornelio, E. M. ., & Sánchez Ortega, J. A. . (2018). And the organizational commitment of Teachers. Revista De Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 20(1), 115-124. https://doi.org/10.18271/ria.2018.335

Abstract

This work gathers objective data that allow us to analyze the correlation between the leadership of the Directors and the organizational commitment of teachers. The objective of the work is to determine the significant relationship of managerial leadership and teacher organizational commitment in Educational Network N ° 22-Unit of Management 01. Basic methodology of a quantitative nature and used a non-experimental, cross-sectional design, descriptive correlational level. Population is finite and the sampling was probabilistic. We use two validated and reliable instruments. Correlation results rho Spearman =, 676 and a p value = 0.000 lower than the level α = 0.05. Conclusion There is a moderate significant relationship between the Leadership Leadership and Organizational Commitment in the teachers of the Educational Network N ° 22-UGEL 01.

References

  1. Albarrán, J. (2014). Teoría constructivista del aprendizaje. España, Barcelona: Morata.
  2. Ayala, M. y Rojas, G. (2013). Liderazgo del director y gestión de calidad según docentes de la I.E.N Ramiro Priale Priale UGEL 01. San Juan de Miraflores- 2013. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo Lima.
  3. Baldoni, P. (2012). Deserción universitaria en el área de ingenierías. (Tesis doctoral). Universidad Católica Santa María, Arequipa, Perú.
  4. Barraza, J. (2015). Compromiso Organizacional de los docentes: Un Estudio Exploratorio. (Tesis de maestría). Universidad de Canatlán, estado de Durango, México.
  5. Bardisa, T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares.
  6. Micropolítica. Iberoamericana de Educación, 15, 13-52.
  7. Bernal, J. (2004). La micropolìtica: Un sentimiento. Organización y gestión educativa. Revista Fórum Europeo de Administradores de la Educación OGE, 4, 11- 16.
  8. Bolívar, A. (2010) ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281023476005
  9. Bolívar, A. (1997). Liderazgo, mejora y centros educativos. En A. Medina (Coord.): El liderazgo en educación. (pp. 25-46). Madrid, España: UNED. Recuperado de http://www.textosescolares.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103070200190.U%20de%20Granada.Liderazgo_Mejora_y_Centros_Educativos.pdf
  10. Bravo, P. (2014). Relación entre el Clima Organizacional y el Compromiso organizacional. (Tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello – Caracas-Venezuela.
  11. Carrasco, S. (2009). Metodología de la investigación científica. Lima: Editorial. San Marcos.
  12. Cabredo, K. (2015). Factores determinantes del estilo de liderazgo del Director. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.
  13. Cordero, S. (2016). Caracterización de los tipos de liderazgo utilizados por directores de las escuelas eficaces del área metropolitana de Caracas. (Tesis de maestría). Universidad Católica Andrés Bello de Caracas. Venezuela.
  14. González, M. (1997). La micropolítica escolar: Algunas acotaciones. Profesora, 1(2), 45-54. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/Profesorado_1(2)_45-54.pdf
  15. Hernández S., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. (5ª ed.). México: McGraw-Hill.
  16. Huarcaya, J. (2014). Relación entre el compromiso docente y la cultura organizacional en las instituciones educativas de la RED N° 05, UGEL de Ventanilla – Callao – 2013. (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo.
  17. Huillca, J. (2015). Liderazgo transformacional y desempeño docente en la especialidad de ciencias histórico-sociales del Instituto Pedagógico Nacional de Monterrico. (Tesis de maestría).Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima-Perú.
  18. Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Micropolitica de la escuela. Monográfico. Iberoamericana de Educación, 15, 53-72.
  19. Jiménez, C. (2014). Relación entre el Liderazgo Transformacional de los directivos y el desempeño docente de una Universidad Privada. (Tesis de maestría).Universidad Católica de Colombia. Bogotá D.C-Colombia.
  20. Ley de Reforma Magisterial, Ley 29944 y su Reglamento normado por el DS N° 004–2013-ED. Folleto del Ministerio de educación. Sin edición.
  21. Mateo, L. (2016). Liderazgo Compromiso organizacional de los trabajadores de una universidad pública de Lima y su relación con algunas variables demográficas. En Revista IIPSI. Vol9 Nro.1 Facultad de Psicología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Perú.
  22. Minaya, M. (2014). El liderazgo transformacional de los directivos y las actitudes de los docentes hacia el compromiso organizacional en la I.E N° 5084 “Carlos Phillips Previ Callao”. (Tesis de maestría).Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima: Perú.
  23. Montiel, H. (2012). El liderazgo transformativo del directivo y el desempeño de los docentes en el nivel primario. (Tesis de maestría). Universidad de Zulia, en Maracaibo, Venezuela.
  24. Necati, C. (2012). Relación entre los estilos de liderazgo transformacional, transaccional de los directores y el compromiso organizacional de los docentes de la Universidad de Gazi. (Tesis doctoral). Universidad Complutense, Madrid, España.
  25. Ramos, T. (2014). El Compromiso organizacional y su relación con el desempeño docente de los profesores del programa universitario de inglés de la Universidad de Colima México. (Tesis de maestría) Universidad de San Luis de Potosí. México.
  26. Reyes, N. (2012). Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una Institución Educativa de Ventanilla-Callao (Tesis de maestría) Universidad San Ignacio de Loyola, Lima-Perú.
  27. Rivera, O. (2010). Compromiso Organizacional de los docentes de una Institución Educativa Privada de Lima Metropolitana y su correlación con variables demográficas. (Tesis de maestría). Universidad Federico Villarreal, Lima.
  28. Rodríguez (2016). Micropolítica escolar y el liderazgo directivo en la escuela. Revista Educación 41(1), 1-14, e-ISSN: 2215-2644, enero-junio, 2017. Recuperado de: http://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v41n1/2215-2644-edu-41-01-00189.pdf
  29. Santos, M. (1994). Entre bastidores: El lado oculto de la organización escolar. Granada: Aljibe
  30. Salaverry, P. (2014). Influencia del liderazgo en la calidad de la gestión Educativa de las instituciones educativas de la UGEL03-Lima. (Tesis doctoral). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima.
  31. Terry, R. (2014). ¿Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos? Santiago de Chile, Chile: PREAL. Recuperado de www.oei.es/pdfs/documento_preal41.pdf
  32. Urdaneta, V. (2014). Liderazgo transformador y calidad educativa docente de Educación Primaria. (Tesis de maestría). Universidad Rafael Urdaneta del
  33. Wieviorka, M. (2010). El conflicto social. Sociopedia.isa, 1-10. Recuperado de http://www.sagepub.net/isa/resources/pdf/Social%20Conflict%20-%20Spanish.pdf
  34. Zárate, D. (2011). Liderazgo directivo y desempeño docente en las Instituciones Educativas de Primaria del distrito de Independencia. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú.