Vol. 24 No. 4 (2022)
Original articles

Andean customary law in the Peruvian legal system. An approach from a university education perspective

Javier Santos Puma Llanqui
Universidad Nacional del Altiplano
Duverly Joao Incacutipa Limachi
Universidad Nacional del Altiplano - Puno
Cleida Incacutipa Limachi
Universidad Nacional del Altiplano
Wilber Cesar Calsina Ponce
Escuela profesional de Arte. Universidad Nacional del Altiplano, Av Floral S/N Puno-Perú
Julio Fitzgerald Zevallos Yana
Universidad Nacional del Altiplano
Ángela Rosario Esteves Villanueva
Escuela profesional de Enfermería. Universidad Nacional del Altiplano, Av Floral S/N Puno-Perú

Published 2022-11-08

Keywords

  • Cultural diversity, customary law, university.

How to Cite

Puma Llanqui, J. S., Incacutipa Limachi, D. J., Incacutipa Limachi, C., Calsina Ponce, W. C., Zevallos Yana, J. F., & Esteves Villanueva, Ángela R. (2022). Andean customary law in the Peruvian legal system. An approach from a university education perspective. Revista De Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 24(4), 267-277. https://doi.org/10.18271/ria.2022.478

Abstract

The legal system of the states is built on the basis of the uses and customs of the population; however, in the Peruvian legal system, the Greco-Roman tradition is imposed, leading to the clandestinity of customary law. The objective of this research is to demonstrate the academic formation of law in public and private universities in Peru through the analysis of the curricula. The method used was the documentary review available on the website of the National Superintendence of University Higher Education - SUNEDU. According to the results, in Peru, 29.8% of the faculties that train law professionals correspond to public universities and 70.2% to private universities. Of these, 70.24% state that Roman law and common law are mandatory subjects, while 71.4% do not consider courses on legal pluralism or common law. Therefore, the professional training in law and therefore, the administration of justice is not in accordance with the context, due to the fact that in recent years serious crises and social conflicts have been unleashed with backgrounds of cultural inequalities. Therefore, Andean customary law should be considered as a relevant subject in the Peruvian university education of future lawyers, who will impart justice in a population that self-identifies as indigenous.

References

  1. Alzamora, M. (1987). Introducción a la ciencia del derecho. IDILI.
  2. Amunátegui, C. (2020). El digesto y su Definición de libertad. Revista de Estudios Histórico-Jurídico, 42, 97–105. https://doi.org/10.4151/ISSN.07176260-Num.42-Fulltext.1026
  3. Andrades, E. (2017). La Transformación de la Ciudadanía Romana en el Fin del Imperio. Revista de Estudios Histórico-Jurídico, XXXIX, 61–83. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4151/ISSN.07176260-Num.39-Fulltext.862
  4. Angulo, P., Espinoza, J. A., & Angulo, P. J. (2016). Educación universitaria de calidad con formación integral y competencias profesionales. Horizonte de La Ciencia, 6(11), 159–167. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.11.237
  5. Argüello, L. R. (1998). Manual de derecho romano. 580.
  6. Basadre, J. (1989). Algunas consideraciones sobre el ynaconaje en la lejislación peruana. Revista Chilena de Historia Del Derecho, 15, 191–197. https://doi.org/doi:10.5354/0719-5451.2012.24360
  7. Basadre, J. (2001). Los juristas de la republica del perú en el siglo xix: Francisco Garcia Calderon Landa. Revista de Estudios Historico-Juridicos.
  8. Casado Gutierrez, F. (2020). La influencia del Convenio 169 de la OIT en la justiciabilidad de los derechos indígenas a través de la jurisprudencia en los países del nuevo constitucionalismo latinoamericano. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 53(159), 977–994. https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2020.159.15796
  9. De Hinojosa, E. (2019). El elemento Germánico en el Derecho Español. Carlos III University of Madrid.
  10. de Sousa, B. (2007). La reinvención del estado y el estado plurinacional. 01–66.
  11. De Trazegnies, F. (1980). La transferencia de Filosofias Jurídicas: La Idea De Derecho En El Peru Republicano Del Siglo XIX. In La idea del Drecho en el Perú Republicano del S. XIX (p. 391). Fondo Editorial de la Universidad Católica del Perú.
  12. Díaz, E. (2018). El Pluralismo Jurídico en América Latina. Principales Posiciones Teórico-Prácticas. Reconocimiento Legislativo. Revista de La Facultad de Derecho de México, 68(271), 363. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2018.271.65367
  13. Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. In Microfísica del poder (Segunda ed). Edissa.
  14. Fucito, F. (2001). ¿podrás cambiar la justicia en la Argentina? Fondo de Cultura Económica, S.A.
  15. González, V. (2006). La formación de competencias profesionales en la universidad: reflexiones y experiencias desde una perspectiva educativa. XXI. Revista de Educación, 21(8), 175–187.
  16. Hine, C. (2004). Etnografía virtual. In Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. https://seminariosocioantropologia.files.wordpress.com/2014/03/hine-christine-etnografia-virtual-uoc.pdf
  17. Incacutipa, D. J., Puma, J. S., & Ccahuanihancco, C. (2022). Trayectorias migratorias de los aymaras del altiplano peruano. Alteridades, 32(63), 107–118. https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2022v32n63/incacutipa
  18. Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM. (n.d.). Capítulo séptimo El desarrollo del derecho canónico (pp. 121–134). Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM.
  19. Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2017). Encuesta Nacional de Hohares. La autoidentificación étnica en Latinoamérica. In ENAHO Cap. 2. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1642/cap02.pdf
  20. Instituto Nacional de, & Informática, I. N. de E. e I. (2019). Presentación Índice.
  21. Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde un punto de vista complejo e histórico-cultural. Actualidades Investigativas En Educación, 15(3), 567–589. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21041
  22. Mukarker Ovalle, V. (1992). De los delitos y las penas en el derecho incaico. 135–150.
  23. Oyarce, A. (2018). Enseñanza e investigación del derecho romano en Perú. Revista de Derecho Privado, 35(35), 409–421. https://doi.org/10.18601/01234366.n35.16
  24. Peset Reig, M. (1975). Derecho romano y Derecho real en las Universidades del siglo XVIII. Anuario de Historia Del Derecho Español, 45, 273–340.
  25. Petit, E. (2007). Tratado Elemental de Derecho Romano. Editorial Porrúa, SA de CV.
  26. Picolli, E. (2008). El pluralismo jurídico y político en Perú : el caso de las Rondas Campesinas de Cajamarca. Revista de Ciencias Sociales, 0(31), 27–41. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=50903103
  27. Pupiales, B. E., & De Fonseca, L. A. (2014). La formación universitaria en Iberoamérica desde lo virtual, como entorno para la calidad pedagógica en la educación superior. Tendencias, 15(1), 268–286. https://doi.org/10.22267/rtend.141501.60
  28. Robles, E. (2006). Origen de las Universidades más antigua del Perú. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 8, 35–48.
  29. Salinas, C. (2008). La codificación del derecho canónico de 1917. Revista de Derecho, 30, 311–356.
  30. Savigny, F. K. Von. (2015). De la vocación de nuestro tiempo para la legislación y la ciencia del derecho. In M. Marinez & A. Calatayud (Eds.), La codificación, una controversia programática basada en las obras de Savigny y Thibaut (38th ed.). Carlos IIIUniversity of Madrid.
  31. Schiffrin, L. H. (2009). La irradiación de la cultura jurídica del ámbito germánico sobre Latinoamérica : Ideas Viejas y Sus Objetivos: El Intercambio Científico Entre Alemania y America Austral, 119–148.
  32. Sierra, R. V. (2010). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar, 10(18), 117. http://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/50
  33. Silva, F. (2005). El Primate responsable. Antropología de la conducta. Fondo Editorial del Congreso del Perú.
  34. Torres, J. (2008). Poder y justicia penal en Lima : 1761-1821. Investigaciones Sociales, 20, 249–279.
  35. Valcárcel, L. (1972). Ruta Cultural del Perú. Colección Autores Peruanos.
  36. Villavicencio, F. (2000). Mecanismos alternativos de solución de conflictos. (P. y Estado (ed.)).
  37. Weber, M. (2002). Economía y Sociedad. In The effects of brief mindfulness intervention on acute pain experience: An examination of individual difference (Cuarta edc, Vol. 1). Fondo de Cultura Económica. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004