RMySQL for the analysis of data of postulants and entrants of the biomedical area to the National University of the Altiplano (Puno, Perú)
Published 2017-06-26
Keywords
- statistics,
- functions,
- libraries,
- admission processes,
- technology
How to Cite
Abstract
The objective was to apply RMySQL, dplyr and graphing functions of the database to the processes of admission at the Central Admission Commission at the National University of the Altiplano. The source code of the functions that return data.frames of the observations of the database and functions was implemented to generate the graphs of dynamic form such as ggplot and barplot; summarise, select, group_by, merge, arrange, unique and others of project R were used. The result indicates that the percentage of entrants, of the ordinary and extraordinary admission processes, according to the number of applicants is: 22.91% were admitted to Medicine, Veterinary and Animal Science; 10.87% to Nursing; 26.83% a Biology; 2.44% in Human Medicine; 17.64% to Human Nutrition and 7.25% to Dentistry, included between March 17, 2013 and January 22, 2017; also, the percentage of admissions by origin of school in the urban and rural area obtained shows that the Professional School of Biology has the highest percentage, 27.52% and 19.48% of the urban and rural area; Medicine, Veterinary and Animal Husbandry 22.87% and 15.53% of the urban and rural area; Human Nutrition 18.48% and 8.09% of the urban and rural area; Nursing 11.45% and 5.62% of the urban and rural area; Dentistry 7.51% and 3.24% of the urban and rural area; and Human Medicine 2.49% and 2.09% urban and rural area.
References
- Anchía, R. J. (2010). Aportaciones del software libre R al proceso de investigación psicológica. MISCELANEA COMILLAS, 165-175.
- Duque, D. C., Salazar, J. A., Giraldo, L. A., Castro, V. G., y Olivera, A. P. (2012). Prevalecencia de intereses y preferencias profesionales en estudiantes de grado 11 de instituciones educativas públicas de la ciudad de Ibague. Dialnet, 11.
- Flores Sánchez, M. (2013). Desarrollo de una aplicación para gráficos de control de procesos industriales. Universidad de la Coruña, España.
- Jeroen Ooms, D. J. (26 de agosto de 2016). Database Interface and 'MySQL' Driver for R. Obtenido de https://cran.r-project.org/web/packages/RMySQL/index.html
- Kadlec, J., B. S., D. A., y R. G. (2015). Ecological Informatics. ScienceDirect, 19-28.
- Mayelín Mirabal Sosa, M. R. (2010). R: una herramienta poco difundida y muy útil para la investigación clínica. Scielo - Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 4. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002010000200012
- Mirabal Sosa, M. (30 de abril de 2010). R: una herramienta poco difundida y muy útil para la investigación clínica. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002010000200012
- Piattini Velthuis, M. G., Martines, E. M., Muñoz, C. C., y Sánchez, B. V. (2006). Tecnología t diseño de base de datos. España: RA-MA EDITORIAL.
- Ramos, R., Duque, J., y Nieto, S. (2012). Un análisis de las diferencias rurales y urbanas en el rendimiento educativo de los estudiantes colombianos a partir de los microdatos de Pisa. International Conference on Regional Science, 26.
- Rexel, K. P., Gearan, P., y Heather, A. (12 de marzo de 2015). Data Science Survey. Obtenido de http://www.rexeranalytics.com/assets/rexer_analytics_2015_data_miner_survey_summary_report.pdf
- RSudio. (20 de enero de 2017). RStudio. Obtenido de https://www.rstudio.com
- Salazar, R. A. (2 de mayo de 2017). La educación rural un reto educativo. Obtenido de http://www.docentes.unal.edu.co/lgonzalezg/docs/LaEducacionRuralunRetoEducativo.pdf
- Team, R. C. (8 de febrero de 2008). R: A Language and Environment for Statistical Computing.
- Tecnológica, G. (08 de julio de 2014). Strata+Hadoop. Obtenido de http://www.gacetatecnologica.com/teradata-amplia-la-capacidad-analitica-del-software-libre-r/
- Velasquez, J. D., L. V., y C. Z. (2011). ARNN: Un paquete para la predicción de series de tiempo usando redes neuronales autoregresivas. ResearchGate, 177-181.
- Velasquez, J., Montoya, O., y Cataño, N. (2010). ¿Es el proyecto R para la computación estadística apropiado para la inteligencia computacional? Ingeniería y Competitividad, 81-94.
- Vilaseca, B. (21 de junio de 2009). La conquista de la vocación profesional. Obtenido de http://borjavilaseca.com/la-conquista-de-la-vocacion-profesional/
- Wickham, H. (24 de junio de 2016). A Grammar of Data Manipulation. Obtenido de https://cran.r-project.org/web/packages/dplyr/dplyr.pdf
- Wickham, H., y Francois, T. (13 de febrero de 2017). Package dplyr. Obtenido de https://cran.r-project.org/web/packages/dplyr/dplyr.pdf