Vol. 20 No. 1 (2018)
Case report

Formative research in the development of communicative and investigative skills

García Bedoya García Bedoya
National University of the Altiplano Puno Peru
Paca Vallejo Paca Vallejo
National University of the Altiplano Puno Peru
Bonifaz Valdez Bonifaz Valdez
National University of the Altiplano Puno Peru
Indira Iracema Gómez Arteta
National University of the Altiplano Puno Peru
Sara María Arista Santisteban
National University of the Altiplano Puno Peru

Published 2018-01-08

Keywords

  • Formative Research,
  • Strategies,
  • Communicative Skills,
  • Investigative Skills

How to Cite

García Bedoya, G. B., Paca Vallejo, P. V., Bonifaz Valdez, B. V., Gómez Arteta, I. I. ., & Arista Santisteban, S. M. . (2018). Formative research in the development of communicative and investigative skills. Revista De Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 20(1), 125-136. https://doi.org/10.18271/ria.2018.336

Abstract

The research sought to apply formative research, using strategies such as information gathering, research seminar and monograph to improve communication and research skills in university students. These strategies were linked to a profile of a promoter teacher that manages research methodology and incorporates it into their pedagogical practice. The research corresponds to the quantitative approach and the experimental level, with a quasi-experimental design with pre- and post-test. The sample consisted of 77 students (experimental group) and 63 (control group), who were applied pre and post test to measure their communication skills (listening, speaking, reading and writing) and investigative (observe, describe, analyze, synthesize and interpret). The instruments used to collect data were the written test and the rubric. The statistical analysis was based on the difference of means with Z distribution, with a confidence level of 95.0%. The results reflect that formative research has positive effects in the development of communicative and investigative skills; having passed, after the experiment, the qualifications obtained in the pre-test at 4.12 points, going from a poor level to a good level. In terms of communication skills, knowing how to speak and know how to write were the ones that developed the most. In relation to investigative skills, the ones that developed the most were analysis, synthesis and interpretation. These results show that, due to its effectiveness, formative research must become a permanent and gradual activity in university education.

References

  1. Aguilar, E., Rodríguez, A., Baeza, L., & Mendez, N. (2016). La Retroalimentación Constructiva en el Desarrollo de Habilidades Comunicativas Escritas e Investigativas en dos Generaciones de Alumnos de Medicina en Yucatán, México. Anales de la Facultad de Medicina, 137 - 142.
  2. Alvitres, V., Chambergo, A., & Fupuy, J. (2014). La Investigación formativa y la Acreditación Universitaria Peruana. Revista de Investigación Científica, 37-48.
  3. Aranao, M. (2015). Investigación Formativa y Competencia Comunicativa en Educación Superior. Tesis. Universidad de Málaga. España. Disponible en : https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=73888
  4. Batista, J., & Romero, M. (2007). Habilidades Comunicativas del Líder en Universidades Privadas y su Relación con la Programación Neurolingüística. LAURUS: Revista de Educación, 36-64.
  5. Carpio, A., Díaz, C., Rodríguez, R., Ferrer, B., & Manso, E. (2015). Habilidades Investigativas en Estudiantes de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Curso 2013-2014. Gaceta Médica Espirituana.
  6. Fajardo, E., Henao, A., & Vergara, Ó. (2015). La Investigación Formativa: perspectiva de los estudiantes de Enfermería. Salud Uninorte, 558-564.
  7. Hurtado, L. (Noviembre de 2010). La Investigación Formativa para el Estudiante de Derecho. Proyectos de aula como estrategia de investigación formativa socio-jurídica. Revista Jurìdica SSIAS.
  8. Londoño, J. (2011). La Investigación Formativa en Entornos Virtuales. Revista Virtual Universidad católica del Norte, 1-7.
  9. Marines, M., Heredia, N., Solís, L., & Mena, D. (2014). Taller Multidisciplinario para el Desarrollo de Competencias de Comunicación Lingüística de la Investigación. Formación Universitaria. Vol. 7(2), 41-50.
  10. Martínez, D., & Márquez, D. (2014). Las Habilidades Investigativas como Eje Transversal de la Formación para la Investigación. Tendencias Pedagógicas, 347-360.
  11. MINEDU. (2001). La Comunicación, ¿se aprende? - Fascículo Autoinstructivo. Lima.
  12. Miyahira, J. (2009). La Investigación Formativa y la Formación para la Investigación en el Pregrado. Revista Médica Herediana, 119-122.
  13. Monsalve, M., Franco, M., Monsalve, M., Betancur, V., & Ramírez, D. (2009). Desarrollo de las Habilidades Comunicativas en la Escuela Nueva. Revista Educación y Pedagogía. Vol. 5 (55) , 189-210.
  14. Moreno, M. (2005). Un Currículum Transversal de Formación para la Investigación . Revsita Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 520-540.
  15. Navarro, N. (2001). El seminario investigativo alemán. Documento para el Programa de Desarrollo Pedagógico Docente. Medellín: Universidad de Antioquia.
  16. O´Connor, J. y. (1999). PNL para Formadores. Barcelona: Ediciones Urano.
  17. Parra, C. (2004). Apuntes sobre la Investigación Formativa. Educación y Educadores, 57-77.
  18. Pirela, J., Pulido, N., & Mancipe, E. (2015). Componentes y Dimensiones de la Investigación Formativa en Ciencias de la Información. Enl@ce, 48-70.
  19. Poveda, J., & Chirino, M. (2015). El Desarrollo de Habilidades Investigativas en Estudiantes de Derecho. Una necesidad social y académica. Varona, 1-10.
  20. Restrepo, B. (2008). Formación Investigativa e investigación Formativa: Acepciones y Operacionalización de esta última y Contraste con la Investigación Científica en Sentido Estricto. Recuperado el 14 de marzo de 2016, de http://web.unap.edu.pe/web/sites/default/files/Formacion-investigativa-e-Investigacion-formativa.pdf
  21. Romero, Y., Pulido, G. (2015). Incidencia de las Rutinas de Pensamiento en el Fortalecimiento de habilidades Científicas: Observar y Preguntar en los estudiantes de grado cuarto, ciclo II del Colegio Rural José Celestino Mutis I.E.D (Tesis de Posgrado). Universidad de La Sabana, Chía-Cundinamarca.
  22. Ruiz, A. (2014). Habilidades Científico Investigativas a través de la Investigación Formativa en Estudiantes de Educación Secundaria. "UCV-HACER" Revista de Investigación y Cultura, Vol.3 (1), 16-30.
  23. Tejera, J., Iglesias, M., Cortés, M., Bravo, G., Mur, N., & López, J. (2012). Las Habilidades Comunicativas en las Carreras de las Ciencias de la Salud. MediSur, Vol. 10 (2), 72-78.
  24. Tójar, J. C., & Mena, E. (2015). Desarrollo de la Competencia Comunicativo-Investigativa en la Educación Superior. Investigación con Métodos Mixtos y Educación por Competencias en Perú. Investigar con y para la Sociedad, 609-616.
  25. Torres, S. (mayo de 2013). Pautas para hacer una Monografía. Recuperado el 18 de febrero de 2016, de Universidad Nacional de la Matanza: http://biblioteca.unlam.edu.ar/descargas/44_Cmohacerunamonografa.pdf
  26. Vilá, R., Rubio, J., & Berlanga, V. (2014). La Investigación Formativa a través del Aprendizaje Orientado a Proyectos: Una Propuesta de Innovación en el Grado de Pedagogía. INNOVACIÓN EDUCATIVA, 241-258.