Published 2022-05-16
Keywords
- Andes,
- montology,
- sacred mountains,
- education,
- sustainable development
How to Cite
Abstract
Between the harsh seasons and inclement weather, forgotten and devoid of teachers, transportation, modern infrastructure and educational materials, reaching the field-schools of the mountains can take hours of steep walking for primary school children and small infants, in which the difficulties of rural areas and the hardness of the height may not be the greatest challenge of all. Well, without any privilege, crossing hills and mountains, they are boys and girls who come out of nowhere to conquer everything. From this premise, the study proposes to enlarge the relationship between School-Mountain (MS) in order to forge not only a renewed notion or real line that allows responding to the current dilemmas and challenges of the time, but also allows finding some action engines cast and forged from the heart of the mountain, one that has the ability and spirit to slay the killer. In this way, in line with studies that propose beheading the emperor or provoking an atypical telluric event in the regions of power, this study deposits its soul and spirit within works parameterized by documentary research within the framework of the norms pre-established by the PRISMA methodology. From the results it can be stated that, in that place of glaciers and snow-capped mountains destined to disappear over the years, the high-altitude inhabitants not only lack multiple attentions, but in addition to being out in the open, their cumbersome and brutal onslaught has the impact of strong misadventures, where the school, like never before governs its own challenges.
References
- Ai, R. (2006). Las élites del poder político en México. México: Siglo XXI Editores.
- Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad, (33), 53–62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
- Bolívar, W., & Dueñas, Y. (2013). La montaña sagrada de Salkantay: su paisaje, poder y ancestros. Arqueología y Sociedad, (26), 229–248. https://doi.org/10.15381/arqueolsoc.2013n26.e12396
- Calvo, R. (2020). La montaña Huanacauri en el imaginario de poder. Revista Peruana de Antropología, 5(6), 172–180. Recuperado de http://revistaperuanadeantropologia.com/la-montana-huanacauri-en-el-imaginario-de-poder/
- Canaza-Choque, F. A. (2019). De la educación ambiental al desarrollo sostenible: desafíos y tensiones en los tiempos del cambio climático. Revista de Ciencias Sociales, (165), 155–172. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i165.40070
- Canaza-Choque, F. A. (2021a). Educación y pospandemia: tormentas y retos después del COVID-19. Revista Conrado, 17(83), 430–438. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.17056403.v1
- Canaza-Choque, F. A. (2021b). Problemas en el Sur: Puno en los procesos de transformación del Capitalismo Global. Pensamiento Crítico, 26(2), 29–77. https://doi.org/10.15381/pc.v26i2.16157
- Canaza-Choque, F. A., Escobar-Mamani, F., & Huanca-Arohuanca, J. W. (2021). Reconocer a la bestia: Percepción de peligro climático en estudiantes de educación secundaria. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(2), 417–434. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35932
- Canaza-Choque, F. A., & Huanca-Arohuanca, J. W. (2020). Disputas por el oro azul: gobernanza hídrica y salud pública. Revista de Salud Pública, 21(5), 1–7. https://doi.org/10.15446/rsap.v21n5.79646
- Canaza-Choque, F. A., Supo, F., Ruelas, D., & Yabar, P. S. (2020). El regreso del Puma Indomable. Neoliberalismo y las luchas sociales desde la Escuela Pública en el Sur del Perú. Revista Conrado, 16(74), 154–161. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1345
- Cárdenas, J. (2020). Elites in Latin America: An introduction. Revista Espanola de Sociologia, 29(3), 459–465. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.29
- Carrasco-Aguilar, C., & López, V. (2022). Contrahegemonía en el profesorado chileno : estudio de casos en los niveles escolar y de la organización reivindicativa Introducción. Revista Izquierdas, (51), 1–23. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8361355
- Castrejon, C. J. (2022). Educación rural en América Latina. Entre lo comunitario y popular. Revista ProPulsion, 4(1), 65–77. https://doi.org/10.53645/revprop.v4i1.75
- Cavieres, L. A., Valencia, G., & Hernández, C. (2021). Calentamiento global y sus efectos en plantas de alta-montaña en Chile central: una revisión. Ecosistemas, 30(1), 2179. https://doi.org/10.7818/ECOS.2179
- Cervantes, V. (2022). Cultivar la diversidad e inclusión en la educación. Revista Digital Universitaria, 23(1), 1–8. https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.1.5
- Cordera, R. (2017). Globalización en crisis; por un desarrollo sostenible. Economíaunam, 14(40), 3–12. https://doi.org/10.1016/j.eunam.2017.01.001
- Cordero, Y. P., Jáuregui, S. Z., & Meza, R. G. (2021). Tendencias y desafíos políticos y socio culturales de la educación superior contemporánea en Latinoamérica. Revista Boletín Redipe, 11(1), 71–91. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1628
- Cruz, G. de la. (2022). Política educativa y equidad: desafíos en el México contemporáneo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(1), 71–92. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.1.468
- Cuñat, M., & Cuñat, R. J. (2022). Las leyes de Educación en España vs resultados de evaluación del Informe PISA: Un análisis en el periodo 2000-2018. Educatio Siglo XXI, 40(1), 9–30. https://doi.org/10.6018/educatio.431691
- De la Torre, R. (2021). La educación ante la pandemia de COVID-19. Vulnerabilidades, amenazas y riesgos en las entidades federativas de México. Recuperado de https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2021/06/04-De-la-Torre-2021.pdf
- Díaz-Iso, A., Eizaguirre, A., & García-Olalla, A. (2020). A systematic review of the concept of extracurricular activity in higher education. Educacion XX1, 23(2), 307–335. https://doi.org/10.5944/educxx1.25765
- Egido, I. (2022). La reforma del currículo para responder a los retos del futuro. España en perspectiva internacional. Revista Española de Pedagogía, 80(251), 175–191. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-10
- Escobar-Mamani, F., Branca, D., & Haller, A. (2020). Investigación de montaña sobre y para la región andina. Revista de Investigaciones Altoandinas, 22(4), 311–312. https://doi.org/10.18271/ria.2020.191
- Ezcurra, D., & Gómez, A. (2021). La Carta de la Tierra: Un instrumento pedagógico potente para una educación transformadora. Revista Académica Divulgativa Arjé, 4(2). Recuperado de https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/421
- Fernández, L. (14 de noviembre de 2021). Azaroma, la comunidad de las niñas madres. La República. Recuperado de https://larepublica.pe/sociedad/2021/11/14/puno-azaroma-la-comunidad-de-las-ninas-madres-lrsd/
- Flores, I. R., Márquez, M. J., Calvo, P., & Martagón, V. (2022). Relación comunidad y escuela: una propuesta contrahegemónica desde la universidad. Revista Izquierdas, (51), 1–12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8361344
- Flórez, G. A. (2012). La educación ambiental: una apuesta hacia la integración escuela-comunidad. Praxis & Saber, 3(5), 79–101. https://doi.org/10.19053/22160159.1135
- Forero, D. J., & Castro, P. A. (2022). Políticas educativas y cooperación Internacional en Latinoamérica. Revista FACCEA, 12(1), 113–125. https://doi.org/10.47847/faccea.v12n1a1
- García, H. (2019). La montaña sagrada. Aspectos sobre la legitimación del poder en el Clásico maya. Estudios de Cultura Maya, 53, 139–172. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2019.53.923
- García, S. (2020). La vida desechable. Una mirada necropolítica a la contención migratoria actual. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios Sobre Migraciones, (50), 3–27. https://doi.org/10.14422/mig.i50.y2020.001
- Gentili, P. (10 de noviembre de 2014). Salir de Pisa. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2014/11/11/contrapuntos/1415676 637_141567.html
- Gómez, J. A., & Villalobos, F. (2020). Montañas: cómo se definen y su importancia para la biodiversidad y la humanidad. CIENCIA Ergo-Sum, 27(2), 1–7. https://doi.org/10.30878/ces.v27n2a9
- González, J., Brito, J. C., & Gámez, V. (2022). Educación para la ciudadanía intercultural en Ecuador: Historia, límites y retos para el futuro. Nullius, 3(1), 1–23. https://doi.org/10.5281/zenodo.5816191
- Granja, S. (7 de junio de 2020). Cómo será la educación después de la pandemia? El statu quo del sistema educativo no tenía un reto de este nivel desde la Segunda Guerra Mundial. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/vida/asi-sera-la-educacion- despues-de-la-pandemia-del-coronavirus-segun-expertos- 504178
- Gutiérrez, D. (2021). Efectos del cambio global sobre la dinámica poblacional de la fauna de montaña. Ecosistemas, 30(1), 2177. https://doi.org/10.7818/ecos.2177
- Haller, A., & Borsdorf, A. (2021). Montología urbana: ciudades de montaña como enfoque de investigación transdisciplinaria. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 30(2), 509–523. https://doi.org/10.15446/rcdg.v30n2.92865
- Haller, A., & Branca, D. (2020). Montología: una perspectiva de montaña hacia la investigación transdisciplinaria y el desarrollo sustentable. Revista de Investigaciones Altoandinas, 22(4), 313–332. https://doi.org/10.18271/ria.2020.193
- Hernández, M. T., & Esparza, G. A. (2022). The quality of education in rural areas from the perspective of public policies. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 171–193. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.05
- Herrero, S. (2021). La Educación para la Paz en tiempos de la Covid-19: repensar otras lógicas desde la imaginación, la fantasía, la creatividad y la utopía. Araucaria, (48), 325–348. https://doi.org/10.12795/araucaria.2021.i48.15
- Holliday, O. J. (2020). Desafíos para la Educación Popular en América Latina hoy. Interface (Botucatu), (24), 1–10. https://doi.org/10.1590/interface.200151
- Ibarra, W., & Leyton, E. C. (2022). Educación para la ciudadanía global. Acta Scientiarum. Education, 44(1), 1–12. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.60717
- Mapio.net. (2022). Pobladores de Quicho Azaroma. Consultado el 20 de febrero de 2022 de https://mapio.net/pic/p-26086574/
- Marín, D. J. (2021). Repensar el currículo para responder a esta y a futuras pandemias. Acta Odontológica Colombiana, 11(1), 8–12. https://doi.org/10.15446/aoc.v11n1.93502
- Martínez, A., González-Muzzio, C., & Marchezini, V. (2022). Descolonización de la ciencia de los desastres: enfoques desde Latinoamérica y el Caribe. REDER, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.55467/ reder.v6i1.89
- Mercado, J. (2017). Hacia la montaña sagrada: representaciones de la tierra misteriosa en la literatura Argentina. Recial, 8(12), 1–17. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v8.n12.18593
- Municipalidad Provincial de Carabaya. (2007). Inventario final georeferenciado de la provincia de Carabaya. Macusani: Municipalidad Provincial de Carabaya
- Nercesian, I., Cassaglia, R., & Morales, V. (2021). Pandemic and sociosanitary policies in Latin America. Apuntes, 48(89), 65–93. https://doi.org/10.21678/apuntes.89.1466
- Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Revista Espanola de Cardiologia, 74(9), 790–799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
- Palacio, S. (2021). De la despoblación a la repoblación rural de las montañas. Ecosistemas, 30(1), 2164. https://doi.org/10.7818/ECOS.2164
- Picaza, M., Bilbao, N., & Idoiaga, N. (2019). Red de Escuelas de Empoderamiento de Bizkaia: una apuesta feminista arraigada en nuestros pueblos. Zerbitzuan, (70), 71–82. https://doi.org/10.5569/1134-7147.70.05
- Prada, R., Avendaño, W. R., & Hernández, C. A. (2022). Globalización y cultura digital en entornos educativos. Revista Boletín Redipe, 11(1), 262–272. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1641
- Radio Altura. (17 de julio de 2018). Azaroma, pueblo que preserva una innata cultura, esta de aniversario. Retrieved from https://www.radioaltura.com/azaroma-pueblo-que-preserva-una-innata-cultura-esta-de- aniversario/
- Radio Altura. (30 de abril de 2020). Azaroma: instalan altoparlantes para escuchar programa Aprendo en Casa. Retrieved from https://www.pais.gob.pe/webpais/public/prensa/notas/azaromainstalan-altoparlantes-para- escuchar-programa-aprendo-en-casa
- Río, M. Á., Martín, R., & Ortega, M. (2022). Luces y sombras de la educación infantil 0-3 en Andalucía: condiciones de acceso y de escolarización. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 15(1), 127–151. https://doi.org/10.7203/ RASE.15.1.22990
- Rocher, A. (2014). La Montaña: espacio de rebelión, fe y conquista. Estudios de Historia Novohispana, 50, 45–76. https://doi.org/10.1016/S1870-9060(14)72450-1
- Sales, A., Traver, J. A., & Moliner, O. (2019). Redefiniendo el territorio de la escuela: espacios educativos para la transformación social. Revista Fuentes, 21(2), 177–188. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.03
- Sánchez, R. (2013). Las regiones de montaña. Espacios de diversidad y vulnerabilidad. Revista de Geografia Norte Grande, 6(55), 5–6. https://doi.org/10.4067/s0718-34022013000200001
- Sánchez Lora, J. C. (2022). Derecho a la educación en Latinoamérica ante la pandemia del covid-19: principales obstáculos y desafíos. Estado & Comunes, Revista de Políticas y Problemas Públicos, 1(14), 175–191. https://doi.org/10.37228/estado_comunes.v1.n14.2022.250
- Sanjuán, Y., Arnáez, J., Beguería, S., Lana-Renault, N., Lasanta, T., Gómez-Villar, A., … García-Ruiz, J. M. (2018). Woody plant encroachment following grazing abandonment in the subalpine belt: a case study in northern Spain. Regional Environmental Change, 18(4), 1103–1115. https://doi.org/10.1007/s10113-017-1245-y
- Sanz, E. (2009). Una nueva mirada a la montaña. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 16(50), 325–352. Retrieved from https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1262/0
- Urban, M. (2020). Mountain linguistics. Language and Linguistics Compass, 14(9), 1–23. https://doi.org/10.1111/lnc3.12393
- Vitry, C. (2020). Los Caminos Ceremoniales en los Apus del Tawantinsuyu. Chungara. Revista de Antropología Chilena, 52(3), 509–521. https://doi.org/10.4067/S0717-73562020005001802
- Wanschelbaum, C. (2022). La ofensiva de la derecha en la educación y las formas encubiertas de privatización. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(32), 173–186. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB32-323